Ons onderwijs
OBS Op d' Esch is een dorpsschool gelegen in Sellingen, een klein dorp in Noord-Nederland. De school heeft ongeveer 60 leerlingen, en de meeste van deze kinderen wonen in de buurt van Sellingen. OBS Op d' Esch biedt onderwijs aan kinderen van verschillende leeftijden, variërend van kleuters tot en met basisschoolleerlingen.
Het is een gezellige en hechte gemeenschap, waar leerlingen en leerkrachten elkaar goed kennen. De school speelt een belangrijke rol in het dorp en biedt een vertrouwde leeromgeving voor de kinderen van Sellingen. Het leerlingenaantal stijgt de laatste jaren licht. In algemene zin hebben wij – op grond van de kenmerken van de leerlingen - de volgende aandachtspunten: extra aandacht voor taal-, lees- en rekenonderwijs en extra aandacht voor burgerschap.
OBS Op d' Esch is een openbare school. Op OBS Op d' Esch is ieder kind welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. We leren kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening en overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Onze scholen hebben aandacht voor én bieden ruimte aan ieder kind.
Onze kernwaarden zijn:
- Persoonlijke ontwikkeling (worden wie je bent)
- Vriendelijk (positieve houding)
- Samen (samen werken)
- Ruimte (sociale vorming)
Deze waarden worden gekoppeld aan gedrag dat leerlingen laten zien in de klas, in de school en buiten op het plein.
OBS Op d' Esch: Ontdekken, leren en groeien, samen op avontuur!
Missie OBS Op d' Esch
Onze school is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Omdat OBS Op d' Esch een kleine dorpsschool is zal er meestal in combinatiegroepen gewerkt worden. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind (passend onderwijs). Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers. Tenzij het schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden. Het is ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op het eerste vinden we met name de vakken Taal en Rekenen van belang, en gezien het tweede besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen.
Visie op pedagogisch-didactisch handelen
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
- Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
- Onderwijs op maat geven; differentiëren
- Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
- Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- Kinderen zelfstandig (samen) laten werken
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en de leerlingen mogen de lesstof op een eigen manier verwerken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Leerlingen die een korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de leerlingen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de school een zorgstructuur opgezet. In dit alles staat de leerling dus centraal. Denk aan begrippen als relatie, competentie en autonomie. Ik ken je, je kunt het en doe het nu maar. Ontwikkelen van deze onderdelen vraagt om gesprekken met leerlingen.
We werken vooral aan de aspecten:
Zelfstandigheid leerlingen.
Leren samen werken.
Leren leren (executieve functies).
Aanbod voor het jonge kind
In onze onderbouwgroepen werken wij vanuit de uitgangspunten van het ontwikkelingsgericht onderwijs. Hierbij wordt aangesloten bij de ontwikkeling van de leerling, daarop worden de activiteiten afgestemd. De leerkracht biedt betekenisvolle activiteiten aan rondom een thema en in samenhang met de vooraf bepaalde doelen. Deze doelen worden door de leerkracht geobserveerd om zo de ontwikkeling van de leerling in kaart te brengen.
Het lokaal en de gang zijn gezellig en thematisch ingericht. We gaan voor een inspirerende speel- en leeromgeving en we werken met hoeken (poppenhoek, bouwhoek, themahoek, etc.). De hoeken worden regelmatig veranderd passend bij de belevingswereld van de leerlingen op dat moment. De leerling wordt wordt zodoende uitgedaagd om te spelen en van daaruit te leren.
De thema's proberen we dicht bij de belevingswereld van de leerlingen te houden en samen op te bouwen. Door leerlingen mee te laten denken en hun plannen mee te nemen wordt de betrokkenheid nog groter. Een thema duurt een aantal weken, afhankelijk van de belangstelling van de leerlingen.
Aanbod voor de leerlingen in groep 3-8
OBS Op d' Esch werkt met moderne methoden en leermiddelen. De leerkrachten hanteren een doelmatig klassenmanagement waarbij ze gebruik maken van het expliciete directe instructiemodel. De lestijd wordt effectief besteed. Het totaal aantal onderwijsuren over de acht schooljaren en per bouw liggen vast, maar er is ruimte om daarbinnen te variëren.
De onderwijstijd
Onze school maakt gebruik van het continurooster. Wij hebben gekozen voor het ‘vijf gelijke dagen model’, dit betekent dat alle kinderen op elke dag van 8.30u tot 14.00u naar school gaan. De kleuters krijgen les van de leerkracht en op sommige momenten zal een onderwijsassistent ondersteunen. Ook kleuters hebben leerdoelen waar ze aan werken. Deze leerdoelen worden hun in verschillende thema’s aangeboden gedurende het schooljaar. Op deze manier leren ze spelenderwijs steeds meer. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gewaarborgd door een beredeneerd aanbod: taal, rekenen, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, ICT en spel. In de groepsadministratie worden de resultaten van de doelen bijgehouden..
Schoolkalender
OBS Op d' Esch maakt jaarlijks een info-schoolkalender. Hierin kunt u alle concrete informatie vinden over onze school. Zo staat erin beschreven welke medewerkers werkzaam zijn op onze school, maar ook wanneer uw kind gymles heeft. Daarnaast is er een kalender toegevoegd met alle belangrijke data. De kalender is ook te vinden op het ouderportaal (Parro).